Salsa Festival Marrakech - Oktober 2008

Home

Pas midden september kreeg ik via-via een mailtje over een salsa festival in Marokko. Ik vond het een leuk idee en poste het in de salsagids mailing list en kreeg 3 reacties.

In 2009 gaan we weer! Ga jij mee?

Vakantie is nooit saai. Henri en ik stonden in de rij bij het vliegveld Weeze, zien we diverse mensen zenuwachtig hun koffers wegen voor ze aan de beurt zijn. Blijkt dat je maar 15 kg mee mag nemen. We zaten allebei op ruim 18 kg, dus gingen wij ook maar spullen overladen, totdat we een bijna lege koffer en een ultrazware rugzak hadden. Om nog onduidelijke redenen had Henri een beautycase bij, en die moest dus ook nog ingechecked worden, want je mag maar 1 stuks handbagage. Omdat die meetelde voor het overgewicht moest die dus ook helemaal leeg, wat de rugzak helemaal ontilbaar maakte. De vlucht ging goed, er was opvallend veel beenruimte. In Marrakech konden we makkelijk in 1 taxi, alleen moest de klep wel open blijven staan voor alle koffers.

Het appartementencomplex was gloedjenieuw en erg luxueus. Laila en John, en Cas en Henri deelden een kamer, met gemeenschappelijke keuken en douche/toilet. We keken uit over het zwembad, dus konden ook deze verleiding niet weerstaan. Gelukkig doken we er niet in, want het was slechts 50 cm diep, en de poel ernaast was slechts 25 cm diep. Daarna aten we en dansten we al wat in het restaurant.

Woensdag vertrokken we naar Cascades d'Ouzoud, in een oude maar erg ruime verlengde Mercedes 300 SL. De reis duurde 3 uur, waar bleek dat de basisbeginselen van autorijden hier bestaan uit toeteren en elkaar van de weg drukken. De watervallen waren erg mooi en hoog, en je kon er erg lekker eten. Op de terugweg sloegen we zoveel proviand in, dat we gelijk overstapten op het ieder voor zich systeem qua eten en drank, omdat de wensen teveel uiteenliepen.

's Avonds gingen we in vol ornaat naar het feest waar onze bestelde VIP passes al voor ons klaarlagen. Bij het bestellen van de eerste cola viel de prijs een beetje rauw op ons dak, € 10 per stuk, evenals de prijs voor een baco. Dan maar wat rum erbij om de prijs enigzins acceptabel te maken, maar toen na een dansje mijn halflege glas verdwenen was, begon ik spontaan aan een mini-ramadan. Kan iemand hun uitleggen dat ik bij een prijs van € 5 waarschijnlijk een stuk of 6 bacos had gepakt, en ze nu maar € 10 aan mij verdienden... Iedereen klaagde erover, dus vertrokken we vervroegd naar achtereenvolgens ons eigen apartement, de preparty van de afterparty, en vandaaruit naar de afterparty in een van de apartementen. Dat was erg gezellig zodat we pas om een uur of 05:00 erin lagen.

Op donderdag gingen we naar de stad met de 3 meiden uit Limburg die tot dan alleen nog aan het zwembad hadden gelegen. Eerst liepen we langs slangenbezweerders en juicebars, en toen meteen de wirwar van de soek in. De verkopers waren helemaal niet opdringerig, het was daar zeer relaxed. Gelukkig droegen de dames hun eigen aankopen, we moesten de soek verlaten anders was het helemaal uit de hand gelopen. We eindigden bij het zwembad. Onze organisator was niet erg blij over onze reacties, na een stevig gesprek besloten we het die avond verder op te lossen en het daarna te laten rusten. Een kleine regenbui maakte rond 5 uur een eind aan het zwembadfeest. Die avond kregen we excuses van de organisatie; de prijzen waren nu € 5 voor fris en € 8,50 voor een baco. Gelukkig ook een andere zaal, met een perfecte vloer en veel ruimte. Die avond konden we heerlijk dansen. De bar ging om 02:00 dicht, terwijl de muziek doorging dus met hevige dorst gingen we naar het appartement.

Vrijdag gingen Henri en Cas naar de stad om enkele botanische tuinen te bekijken, vooral de Majorelle tuin met het graf van Yves Saint Laurant was erg mooi. We waren op tijd terug voor het feest bij het zwembad, waar enkel salsadames uit AMS leuke acrobatische trucjes lieten zien die in een striptent niet zouden misstaan. Uiteindelijk daar ook maar gegeten met hen, en daarna gaan slapen om de kater enigzins weg te werken voor het avondfeest.

Ondertussen verscheen dit bericht dat salsa on-islamitisch is. Wat is buikdansen dan? Gelukkig werd dit door lokale autoriteiten tegengesproken.

Dit feest was alweer in een andere zaal, gigantisch maar je moest 200 m lopen om bij de bar te komen. De avond begon in een zaal vol stoelen waar we 5 shows van topklasse voorbij zagen komen, daarna werden die opgeruimd en hadden we 2 grote dansvloeren tot onze beschikking. De hele avond werd er alleen maar snelle mambos gedraaid, met helemaal aan het einde slechts enkele bachatas. Om een uur of 4 begon de zaal leeg te lopen dus zijn wij ook maar gegaan.

Zaterdag gingen Cas en Henri om 8 uur zwemmen, daarna eten en naar het festival. Er waren 5 parallelle sessies bezig waaruit je kon kiezen, beginners, intermediate, 2x avanced en cuban style. De workshops waren van een erg hoog nivo, ik hoop dat ik er nog wat van kan herinneren. De laatsten maakten we al niet meer mee zo inspannend was het.

Zaterdagavond was het gala avond met opnieuw veel - bijna te veel - shows. Johnny Vasquez bleek niet alleen goed te kunnen dansen, met zijn zang kreeg hij ook iedereen van zijn stoel. Hij eindigde met een spagaat sliding onder een rij wijdbeens staande danseressen. Daarna was het gelukkig tijd voor dansen, en dat deden we tot we pijn aan de voeten hadden.

Videos

Show Johnny Vasquez

ChaCha workshop van Mouaze

Baila Baila met alle artiesten

Workshop Jazzy & Amy

Zondag ochtend was het weer vroeg zwemmen en naar het festival. We waren iets te vroeg en kwamen Edie the salsa freak en Amy uit Oslo tegen, die op de trappen voor het gebouw ons nog wat tips gaven.

Omdat ik niet on-2 wou dansen heb ik met de advanced cursus meegedaan, dat was erg zwaar. Tussen de middag gingen we eten bij het zwembad van het hotel, en miste ik de eerste les na de pauze. Omdat ik mijn zwembroek niet bijhad, nog even naar ons appartement geweest, zodat ik ook de 2e les miste. De pool party was in een mooie locatie, zwembaden met neon verlichting en werkelijk overal ligbedden en hemelbedden. Toch maar naar de laatste workshop van de dag gegaan, Bachata. De ogen van een marokkaanse en die van mij ontmoeten elkaar, een andere danspartner was niet mogelijk. We kregen les van Mouaz, die dit moest doen omdat hij op al zijn workshops te laat verscheen, en die ik al kende van zijn fantastische uitleg bij de chacha lessen. Ik had uiteraard weinig moeite met de beginnermoves van de bachata, en mijn partner hield mij vast alsof het zouk was. De les liep gigantisch uit, en we kregen figuren die je normaal een klap in je gezicht zouden opleveren, die iedereen lachend uitvoerde. Toen we buiten kwamen was de zon al onder en bewonderden we de sterrenhemel bij het zwembad. s Avonds was iedereen in het wit in de Nikkie pool. Henri had een paar cuban style dames ontdekt, en ging als een speer. Als je niet danste dan was het koud, dus maakten we het niet laat.

Maandag gingen Cas en Henri naar de binnenlanden waar een dorpje lag dat vertaald maandagmarkt heette. Wat een puinhoop! Ik kocht een 1000-en-1 nachten pakje voor mijn dochter en wat sieraden. Ik wilde er eigenlijk maar 1, waardoor ik een hele goede prijs kreeg voor de 2e, omdat de handelaar mijn weigering als onderhandelingstactiek zag. 's Avonds nog even in de stad geweest, maar verder erg relaxed gehouden. 5 dagen party is toch wel het maximum.

Op de terugweg deden we ongemerkt een perfect samenspel van onderhandelingskunsten met een taxichauffeur. Hij was nogal desparate, want wij mochten zelf een prijs noemen. Henri zegt dat we voor 20 dirham naar het hotel willen (normaal 100 dirham). De chauffeur schrikt zo dat Cas zegt dat het per persoon is, dus 3 maal 20. Taxichauffeur is overdonderd en zegt voor 80 dirham. Dat was het laagste wat we tot nu toe betaald hadden. Waarschijnlijk waren we met 70 ook nog weggekomen, maar zo'n bandieten zijn we ook weer niet.

Vandaag bij de receptie kwam de manager in zijn Cayenne S, en Cas grapte of dit de shuttle was naar het hotel. Iedereen lachen, komt hij binnen een minuut buiten en opent de deuren voor ons... Hij deed zijn best het volledige potentieel van zijn Porsche aan ons bloot te leggen, helaas zag ik op zijn boordcomputer dat zijn gemiddelde verbruik 17/100 was en gemiddelde snelheid 34 (mijn Audi doet gemiddeld 100 zag ik op de terugweg).

Heb jij nog leuke foto's of bijschriften, mail ze aan Cas.